в. "Култура" - Брой 38 (2611), 05 ноември 2010
 
Как  котешката тоалетна и цъкането на компютъра звучат в ноктюрно? Как  макроикономиката и тренинга на английско произношение пасват на  любовното обяснение? И как среднощните размисли за устройството на  човешкия мозък и битието звучат в ентъртаймънта на музикална  презентация? Изглежда невъзможно. Но не е. Пърформансът на Сдружение „По  действителен случай” ги съвместява безпроблемно, за да провокира  публиката си не към отговор на въпроса „Но как е възможно това?”, а в  осъзнаването на друг въпрос: „Как ги съчетава всеки в собствения си  действителен случай?” 
Казано в малко по-едра  перспектива, това е въпросът „Как социалният свят е рефлектиран във  фината емоционална тъкан на човека днес?”, а в една по-театрална  перспектива той звучи като „Как театърът реагира на промените в  съвременното битие на живеещия в България човек?” Е, този пърформанс  реагира повече от адекватно – реагира активно. Новите медии и  фрагментарната информация, възможностите за печалба, реакциите на  тялото, употребено от индустрията на красотата, усещането за всяка  негова част, накратко - новият спектър на реалностите е включен в  създаването на театър, преработен е в езика на този пърформанс. В него  има лирика, ирония, музика, движение. 
Прахта може да сияе, а  сиянието да е прашно. В трите части на ноктюрновата форма, казват  създателите, следвали пътя от малкия свят на всекидневието към големия  свят на политиката и икономиката и в заключение поели към звездите и  сиянието на любовта. Така е, но по-важното е, че пърформансът им  предлага повече от повествователната крива на това изследователско  намерение. Повече, защото постига по-сложно и множествено въздействие.  Работи на различни нива. Ако кажа, че това е мултижанров пърформанс,  едва ли ще кажа нещо много и нещо ясно. 
„Ноктюрно” е направен  на принципа на т.нар. дивайзинг(от devise – измислям,  изобретявам, създавам) – в съвременния театър това е практиката,  например, на английската група Forced Entertainment, на съвместния  процес на измисляне, създаване и производство на  представлението/пърформанса. При този принцип няма лидерска фигура  (режисьор, актьор или автор), която да води процеса или да задава  сценария, върху който ще се работи – всички действат заедно. Такъв е  „действителният” случай на „Ноктюрно”. Може би не съвсем „за пръв път в  България”, но той е от първите познати ми най-добри, успешни опити в  този тип театрална работа. В своята естетическа и идеологическа  колективност тя заявява категорично, че важното са идеите, а не авторът;  позицията, а не посланието. Това е тип мислене и правене на театър,  което се отграничава демонстративно от театъра, представящ  пиеси/текстове. И в крайна сметка, чрез самата колективната форма на  пърформанса, показва социална реакция към средата, в която се появява. 
Текстът на Светозар  Георгиев (ghostdog), Ирина Дочева и Огнян Голев има значение в контекста на  възникване на цялото, а и вероятно всички „са подавали реплики” в  създаването му (както се казва в драматичния театър). В него важното са  играта с инфантилизма като ирония и защита към социалния свят, с цитата  от новини в интернет, с факти и фикции, с дори крайни откровения. Но  текстът, движението, образът, пространството и музиката не могат да се  отделят като елементи с някакво относително самостоятелно значение.  Всички те функционират много добре при вътрешния диалог между дума,  звук, движение и пространство, от който се получава езикът на  пърформанса. 
Самата идея в  класическа за романтизма музикална форма като ноктюрното да се впише по  лирично-иронично-критичен начин всекидневният ред е пример за едно  ефектно и ефективно първоначално отключване на този диалог – типичното  за романтиците съзерцание и среднощна отдаденост на порива на чувствата и  мислите е пуснато да работи сюжетно и темпово в отделните части, а  интелигентната, умна и талантлива музикална композиция създава паралелно ново, друго, съвсем съвременно „ноктюрно”.  Прекрасно е общуването между звука, думата и тялото. Именно върху тази  връзка се гради цялостната музикална структура на пърформанса. Ако има  доминиращо, тоест носещо ниво в него, това е все пак музикалното. 
Бийт боксерът  Александър Деянов и контрабасистката Мария Илчева създават интелигентно и  весело квартета си с Ирина и Огнян Голеви. Поклонът им „в края на  нощта”, плъзгайки се по корем с микрофоните пред публиката, е  забавно-ироничният им полет от прахта. 
Пространството (не  по-малко важен елемент в дивайзиг-процеса) е възможно най-веселата и  уместна реплика сред наличните в градското ни пространство – сградата на  „Индустриална 11” е бизнес сиянието върху театралите в нейната прах. От  друга страна – галерията с експозицията си в момента на картини на  Георги Божилов-Слона, Андрей Даниел, Греди Асса, Светлин Русев и др.  създава собствена аура на „Ноктюрно”. Но за да се стигне дотам, с кола  или градски транспорт, е истинско изпитание за любовта към свободния  театър, защото трябва да се прегази не прах, а кал, студ и мръсотия.  Културната политика на града, обаче, не опира до желанието на  театралите. Пътят до концерт на ноктюрните на Шопен в зала „България” и  на „Ноктюрно” на Сдружение „По действителен случай” би трябвало да е  еднакво удобен и проходим. 

Comments